SEO konzultant – jak pracuji?
Občas se mě klienti zeptají, co vlastně SEO konzultant dělá a jak to udělat, aby spolupráce měla co největší přínos. Pokusím se to shrnout na této stránce. Optimalizace pro vyhledávače totiž už dávno není jen o pozicích ve vyhledávačích, ale postupně se rozšířila i do dalších oborů marketingu. Klienti a poptávající se v tom často ztrácejí, takže sedají na lep různým podvodníčkům a „SEO agenturám“.
SEO je dobro a vlastně jde o budování značky ve vyhledávání (na weby, s nimiž lidé mají dobrou zkušenost, prokazatelně klikají více). Na druhou stranu se sluší uvést, že SEO není samospásné, nenahrazuje jiné kanály a v některých případech do něj větší investice nemá smysl.
Výhody SEO
Předností SEO oproti jiným způsobům on-line marketingu je především to, že se z dlouhodobého hlediska jedná o nejlevnější způsob získávání návštěvníků a zákazníků. Navíc pokud máte optimalizovaný web, znamená to, že je uživatelsky přívětivý, rychle se načítá a má kvalitní obsah. Tohle všechno dále zvyšuje ziskovost stránek.
Nevýhodou SEO je pomalost a vyšší náklady v prvotní fázi. Jde vlastně o kolos, který se pomalu rozjíždí. Když se rozjede, stabilně přináší výsledky. Ale k tomu dojde povětšinou až v řádech měsíců. A co se týče vyšší nákladů, na začátku je zapotřebí udělat analýzu klíčových slov a další činnosti.
Ideální je spolupráce markeťáka a klienta po dlouhou dobu. Pokud vás zajímá, jak se díky SEO stát lídrem na trhu i v konkurenční oblasti, přečtěte si rozhovor s Adamem Švejdou o e-shopu v oboru špionážní techniky.
Kdy se větší investice do optimalizace webu nevyplatí?
Jednoduše tehdy, mají-li pro vás větší přínos jiné kanály (PR, média, zbožáky…). Je pravdou, že vždy se vyplatí mít alespoň v základu optimalizovaný web, jelikož součástí SEO je dnes přístupný web, který neklade překážky lidem ani vyhledávačům. Ale jestliže jsou třeba „vaše“ klíčové fráze minimálně vyhledávané (nebo je v oboru obrovská konkurence), měli byste se posléze zaměřit na jiné metody propagace.
Co je vlastně SEO?
Podle Wikipedie se jedná o optimalizaci stránek pro vyhledávače. Dovolím si trochu nesouhlasit. Podle mě jde o optimalizaci pro hledající uživatele. Rozepsal jsem to na microsite SEO specialista.
Jaký je rozdíl mezi „obyčejnou“ optimalizací pro vyhledávače a optimalizací pro hledající uživatele? Hodně zjednodušeně řečeno: optimalizace pro vyhledávače je pouze o dosáhnutí dobrých pozic na zvolené klíčové fráze. Optimalizace pro hledající uživatele je naproti tomu tvorba webu za účelem poskytnutí takového obsahu, který lidé skutečně hledají a kterým tak majiteli webu vydělá peníze.
Typická situace: manažer velké firmy dostane úkol, aby zlepšil výsledky a návštěvnost z vyhledávačů. Neví vlastně, co SEO je. Zadá do vyhledávače „SEO služby“, a na první nebo druhé pozici klikne na jednoduchý web marekhnatek.cz. Zde se dozví, že se tento dodavatel specializuje na menší a střední firmy a neziskovky. Oproti tomu na třetí, čtvrté nebo páté pozici bude web robertnemec.com. Má sice horši pozice, ale má přesně to, co manažer hledá – agenturu, která se specializuje na korporáty, má banky v referencí atd. Koho tento manažer upřednostní?
Co si z toho vzít prakticky? V SEO by v prvním kroku mělo jít o poznání návštěvníků a jejich potřeb. A ne jen o klíčové fráze a pozice.
Součástí SEO by mělo být:
- Definice cílových skupin a tvorba obsahu pro ně
- Definice cílů
- Analýza klíčových slov
- Návrh struktury webu a obsahu
- Průběžná SEO správa
- Reporting výsledků a průběžné úpravy služeb
- A další služby…
SEO for Yellow Pages Publishers from Ataxo Group
Kolik do SEO investovat? U každého webu to je jiné. Web kadeřnictví na malém městě potřebuje něco jiného než e-shop s tisíci produktů… Obecně platí, že základní investice do SEO se vyplatí vždy. Ale stejně tak je často kontraproduktivní investovat do optimalizace webu vyšší částky (protože jsou vhodnější kanály). Dobrý SEO konzultant vám v tomto poradí.
Jak SEO konzultant pracuje?
Ačkoli se to u různých projektů liší, zhruba stejný je tento postup:
- Poznání projektu a definice cílů
- SEO správa
- Vyhodnocování a průběžné obměny služeb
Poznání projektu a definice cílů
Obvykle začínám podrobným SEO dotazníkem. Ten obsahuje dotazy jak k aktuálnímu, tak dřívějšímu, ale i budoucímu stavu. Pokud je už například hotová analýza klíčových slov, ušetří to čas a sníží náklady. Podobně pokud se plánuje redesign nebo rozšíření sortimentu o významný produkt, měl bych o tom jak SEO konzultant vědět.
Podrobný dotazník je také skvělý pro filtraci nesolidních poptávajících, kteří mají zájem o fixní pozice na pár frází a ne o kvalitní SEO služby.
Po načerpání informací z dotazníku a konzultace s poptávajícím navrhnu konkrétní služby.
SEO správa
Pokud mám na starost komplexní SEO správu, začínám nastavením základních SEO nástrojů. Poté podle stavu projektu buď zaktualizuji nebo nově vytvořím analýzu klíčových slov a analýzu cílových skupin. Tohle jsou první kroky, kterém v kombinaci se vstupní SEO analýzou a definicí cílů dají základ SEO.
Následuje průběžná SEO správa, jež vlastně zahrnuje aplikaci doporučení z analýz, kontrolu a optimalizaci webu.
Specifickou součástí SEO je linkbuilding neboli získávání kvalitních zpětných odkazů z cizích webů. Právě ty jsou jedním z nejdůležitějších faktorů v rámci optimalizace. Příčinou je to, že fungují jako forma doporučení. Pokud se vám podaří získat zpětné odkazy od dobrých bloggerů, z médií nebo třeba od významných obchodních partnerů, bude to pro vyhledávače znamení toho, že se odlišujete od ostatních.
Vyhodnocování a průběžné obměny služeb
Na konci každého období (většinou měsíc) zasílám klientům reporty.
Reporty většinou obsahují:
- Souhrn dosažených výsledků v „lidské řeči“
- Souhrn odpracovaných činností a hodin
- Souhrn a porovnání pozic a návštěvnosti oproti dřívějším obdobím
Jak vyhodnocovat výsledky?
V SEO jsou asi „nejviditelnějším“ faktorem pozice ve vyhledávačích (které přímo zvyšují návštěvnost). Ano, jde o jeden z nejdůležitějších faktorů, ale jestliže dodržujete skutečně zásady optimalizace pro hledajíci uživatele, nejsou pro vás pozice tolik důležité jako spíše to, že na web přivádíte návštěvníky, již se o web skutečně zajímají a udělají požadovanou akci.
Posedlost pozicemi má i svou nevýhodu: je jí takzvaná garance pozic od některých poskytovatelů, kteří zneužívají neznalosti klientů. Doporučuji pročíst.
V SEO je tedy primární dobře nastavit KPI. Obecně se jedná o přivádění cílené návštěvnosti a dlouhodobé zlepšování výsledků z Google Analytics. Může se ovšem také jednat o navázání strategický partnerství v rámci linkbuildingu (například u právní kanceláře, jež začne spolupracovat s médii).
S klienty si obvykle jednou za čas sedneme, probereme výsledky a průběžně obměníme strategii. Hlavním bodem, z něhož nejčastěji vycházíme, je již zmíněná stabilní nebo zvyšující se návštěvnost a ni navazující konverze. V tom je paradoxně i jedna z nevýhod SEO, jelikož o webu se návštěvník často dozví díky vyhledávání, ale samotný nákup provede až po remarketingové kampani. V analytickém nástroji se to musí rozklíčovat.
Reference a zdroje
- Nejlepší SEO nástroje
- Začínáme s optimalizací pro vyhledávače
- Vytěžte ze svého obsahu co nejvíce – příručka pro provozovatele webových stránek
- Optimalizace webu – Nápověda Seznam.cz